La percepció humana i les aproximacions digitals en la representació i l’anàlisi del color.

Els humans ho volem mesurar tot, potser en un afany de comprendre les coses que ens envolten. No obstant, en molts camps d’estudi haurem d’acceptar que només en podem fer aproximacions. La realitat és molt més rica del que podem arribar a explicar o representar. En l’estudi “El patrimoni cromàtic de la Costa Brava”, ens trobem amb diverses mediacions entre l’individu i el color.

@marimurtrabotanic

@marimurtrabotanic

@txellgardella

@txellgardella

 

 

 

 

 

 
 

 

 

En primer lloc, el material analitzat és la fotografia, és a dir, una representació mediada de la realitat. En segon lloc, les fotografies han estat fetes i recollides a travès d’una xarxa social gràfica, Instagram, que proporciona a l’usuari nombrosos filtres que pot aplicar a la imatge. Si tota representació de la realitat passa per un filtre personal del qui la fa -enquadrament, tria de l’objecte, composició, utilització dels elements de la sintaxi visual-, en aquest cas hem de sumar que l’autor de la fotografia pot utilitzar filtres que modifiquen el contrast o la curva de color. Aplicant sovint filtres que fan més freda o més càlida la imatge. Les representacions de la realitat que ens ofereix Instagram són una realitat que circula per les xarxes i que contribueix en la construcció de la imatge projectada d’una destinació o d’una zona com la Costa Brava i del seu pratrimoni humà, arquitectònic, natural o cultural.

I en tercer lloc, la gran quantitat d’imatges a estudiar fa necessària la utilització d’eines d’anàlisi sistematitzades, així com la incorporació d’una mirada digital sobre el color amb el desenvolupament d’aplicacions informàtiques d’anàlisi de la imatge. Això suposa un tercer filtre que no incorpora totes les habilitats de l’ull i la percepció humanes. Les fotografies del patrimoni cromàtic de la Costa Brava son representacions  de la realitat filtrades per aquell qui les fa, per les seves emocions, i per les eines i la tecnologia utilitzada en la producció de la imatge. Per trobar patrons cromàtics s’inicia un procés de simplificació de la informació digital, i aquesta simplificació sovint no inclou la riquesa o els matisos de la percepció humana.

La percepció del color és una experiència subjectiva. Pensem, per exemple, en la utilització del color en la paleta d’un pintor. Aquest estudi cromàtic no es centra només en les eines de processament de la imatge, sino que també vol incloure una mirada personal i subjectiva, una vessant més intuïtiva de l’anàlisi del color. Aquesta mirada més intuïtiva ha estat també completada per reflexions que han fet sobre les eines utilitzades en el nostre estudi fotògrafs, pintors i artistes plàstics com ara Jordi Plana, Vicens Huedo o Quim Corominas, dels quals també n’hem analitzat part de la seva obra.

L’anàlisi del patrimoni cromàtic de la Costa Brava és una representació de la realitat impregnada d’emocions, filtrada per eines que permeten realitzar una traducció tecnològica de la percepció humana i interpretada per una mirada intuïtiva d’aquells que s’hi volen aproximar.

@gemima28

@gemima28

@sitapepis

@sitapepis

 

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s